9-10 grudnia 2011 r. w Wyższej Szkole Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu odbył się drugi w Polsce zjazd fanów WordPressa, WordCamp. Pierwszy raz w Polsce zorganizowano go rok temu w Łodzi. Na świecie WordCamp ma już nieco dłuższą historię. Wcielił go w życie Matt Mullenweg w 2006 roku i od tego czasu konferencja odbywa się cyklicznie w rożnych zakątkach świata. W pięcioletniej historii spotkań z roku na rok nieustannie rośnie ilość zlotów i uczestników.
Główną ideą WordCampów jest ich niekomercyjność, łatwy dostęp wszystkich zainteresowanych oraz ciekawe wykłady. Dla uczestników najważniejsze jest podzielenie się wiedzą i doświadczeniem w pracy z WordPressem. Na WordCamp nie przychodzą ludzie z teczkami, w garniturach... Spotkasz za to nerdów, geeków i innych mózgowców, ludzi których zakończeniem rąk są laptopy, a dobrze napisana linijka kodu daje im dziwną satysfakcję.
Dlaczego dopiero drugi WordCamp w Polsce?
Szukając odpowiedzi na to pytanie sięgnąłem do statystyk. Według założyciela Wordpressa, Matta Mullenwega 14,7% spośród miliona najpopularniejszych stron internetowych na świecie i 22% nowych domen uruchamianych w Stanach Zjednoczonych oparta jest na platformie WordPress. Przeglądając raport firmy Water & Stone, Open Source CMS Market Share (waterandstone.com/downloads/2011OSCMSMarketShareReport.pdf), można zauważyć że system ten miażdży konkurencję w Open Source'owych rozwiązaniach CMS. Dokładną liczbę pobrań można sprawdzić na stronie wordpress.org (wordpress.org/download/counter/).
Zastanawiam się jednak, dlaczego jest on tak mało popularny w Polsce? U nas dopiero zaczyna się rozwijać, a takie wydarzenia jak WordCamp organizowane w Poznaniu są odpowiedzią na dynamiczny wzrost popularności. Jeden z prelegentów tegorocznego zlotu słusznie zauważył, że potrzeby rynku polskiego związane z WordPresem przewyższają możliwości produkcyjne osób, które obecnie się nim zajmują, okazuje się że brakuje programistów ze specjalistyczną znajomością WordPressa. Warto zaznaczyć, że wzrasta również świadomość użytkowników co do funkcjonalności i obsługi tej platformy. Tak więc coraz częściej zaczyna się go wykorzystywać do budowania portali i sklepów internetowych.
WordCamp w Poznaniu
Pierwsze pytanie jakie sobie postawiłem po dwóch dniach obecności na Wordcamp Poznań. Czy było warto? Przez dwa dni odbyło się 14 prelekcji (2011.poznan.wordcamp.org/agenda/), z których wyciągnąłem ogromną ilość wiedzy, doświadczenia i kofeiny. Tematy miały głównie charakter techniczny, przedstawione zostały najważniejsze zagadnienia związane z WordPressem, takie jak modyfikacje panelu, tworzenie wtyczek, optymalizacja czy bezpieczeństwo.
Szczególnie polecam wszystkim wystąpienie Pawła Pela, który podszedł do WordPressa w sposób ściśle humanistyczny Prelekcja – „Zarabianie na WordPressie czyli jak zostać freelancerem”, w której zostały omówione wszystkie aspekty relacji z klientem oraz organizacja pracy od strony prawnej, czyli wszystko to co rozpoczynając działalność powinniśmy wiedzieć.
Dla zainteresowanych tematem WordPressa polecamy stronę wordpress.tv, gdzie można zobaczyć wiele prelekcji z WordCamp z całego świata.
Więcej informacji można znaleźć na naszym kanale Facebook i Instagram.